Techniek website

Een goede website is niet meer weg te denken als onderdeel van uw communicatieplan naar klanten en gebruikers. Uw (toekomstige) klant wil altijd meer achtergronden en informatie over uw bedrijf, dienst of product en zal hierbij natuurlijk uw website bezoeken. De indruk die uw website achterlaat is uw digitale visitekaartje. En daarom is het ook van groot belang dat uw website up-to-date is en de uitstraling heeft waar uw bedrijf voor staat. Professioneel, actuele informatie en relevantie zijn hierbij de sleutelwoorden.

Wat wilt u precies vertellen?

Duidelijke boodschappen komen beter over. En daar schort het nog weleens aan. Uw bezoekers hebben vaak geen zin of tijd om uw hele website door te spitten. Voor u dus zaak om zo snel en duidelijk mogelijk uw boodschap over te brengen en uw product of dienst aan de man te brengen.

De techniek is niet uw probleem

Daar heb ik namelijk mijn vak van gemaakt. Al sinds de eerste HTML-codes en summiere websites opdoken, ben ik me gaan richten op ontwerpen, bouwen en implementeren van websites. Met de grafische combinatie van Photoshop, GoLive en BBedit werden al gauw de eerste sites vervaardigd. Tegenwoordig worden bijna alle sites samengesteld met Adobe  Photoshop, PHP, JQuery,  een text-editor of een Content Management Systeem zoals WordPress.

Content Management Systeem

Steeds vaker wordt intelligentie ingebracht door gebruik te maken van een Content Management Systeem als Joomla CMS, WordPress of Magento CMS.

Hierdoor bent u zelf heer en meester over de inhoud van de website. Met een simpele tool, kunt u zelf de inhoud wijzigen van uw webpagina’s. De eerste opzet en vormgeving van uw website is vaak toch nog wel ingewikkeld en technisch. Eenmaal opgezet is bijhouden van de informatie kinderlijk eenvoudig. Ik kan u hierbij uiteraard adviseren en helpen.

Soms moet het net even anders en kies ik ervoor om een offline database te gebruiken om een koppeling te maken naar een online omgeving. Hiervoor kan dan een plugin ontwikkeld worden om de export en import handelingen te realiseren. Een goed voorbeeld van zo’n website is de site van het Nederlands Economisch Penningkabinet. (www.nepk.nl). Hier werd gebruik gemaakt van een database geschreven in Filemaker Pro en een koppeling naar WordPress.

Is uw website zichtbaar op iPad, iPhone en ander mobiele apparaten?

Responsive Design is tegenwoordig een MUST. Sterker nog: Google beoordeelt uw site lager in de ranking als uw site niet voldoet aan de moderne mobiele eisen. Wist u dat steeds meer gebruikers informatie zoeken op andere apparaten dan de inmiddels traditionele PC? iPhone, Ultrabooks, tablets en iPads worden meer en meer gebruikt door de internetbezoeker. Dit vraagt een andere benadering van de vormgeving van uw informatie. De oplossing om uw informatie voor al deze apparaten goed presentabel te houden is te vinden in een zgn. Responsive Design. Hiermee wordt uw site opgebouwd in stijlbibliotheken die steeds per grootte van een beeldscherm(pje) bepalen hoe de informatie aan de gebruiker wordt getoond. Veel websites hebben helaas deze structuur nog niet ingebouwd. onScreen bouwt standaard uw site responsive. Uw bestaande site ombouwen? Dat kan natuurlijk ook.

En hoe zit het met de vindbaarheid? SEO

“Content = King”, daar begint het mee. Geen website wordt gevonden op het internet als hier niet de juiste informatie op staat. Trefwoorden, gerelateerde inhoud en de juiste teksten op de juiste plek, bepalen voor het grootste deel of uw site naar boven komt in Google. Pas als uw site de juiste “vulling” heeft, zal Google de site ook belangrijk genoeg vinden om te tonen in de zoekresultaten.

SEO (Search Engine Optimalisation)

Oftewel in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie, werkt altijd op basis van de juiste inhoud. Cowboys die aanbieden uw site wel even tegen betaling in de Google Top 10 te schieten, zie ik genoeg voorbij komen. Helaas in de regel zonder het gewenste resultaat. Google zelf is redelijk schimmig over hoe de routines die zij gebruiken werken.

En ondanks dat het soms wel zo lijkt, is aanmelden van uw site bij Google niet de enige belangrijke stap die u moet nemen om gevonden te worden. Omdat ook hier “Meten is weten” geldt, begint het met analyse van uw website met de tools van Google (Analytics en Webmaster Tools). Hierna kan met meting en verandering het gewenste resultaat verder worden beïnvloed.

Meer weten? Neem contact met mij op! Mobiel: 06 28 26 76 82